Wat is jouw niche eigenlijk? Die ken je toch?

Schiet je met een schot hagel of ben je gericht bezig met je product/dienst? Massa is kassa zou je zeggen en het richten op een zo breed mogelijk publiek lijkt in eerste instantie aantrekkelijk. Hoe meer klanten hoe beter. Echter, qua marketing stuit je wel op een probleem. Je hebt geen budget zoals Nike of Coca Cola dat heeft om alle kanalen te bedienen.

De niche-vraag die je jezelf kan stellen.

Wil ik de grote vissen uit een kleine vijver of de kleintjes uit een grote vijver? Wanneer je gaat werken binnen een niche en je je marketing daarop richt, zal je eerder gezien worden als een expert. Dit betekent dat je ook meer inkomsten met minder opdrachten kunt genereren. Klanten zijn tenslotte eerder geneigd om meer te betalen voor specialisten.

Met bijna elk soort bedrijf kun je je gaan richten op een nichemarkt met je reclame-uitingen. Of je nu drukwerk verkoopt, een autogarage runt of schoonheidsspecialiste bent. Over de vele coaching-instituten nog maar te zwijgen. Die kunnen vaak werkelijk alles op alle gebieden ;-) Ervan uitgaande dat ook daadwerkelijk zo is, hoe weten al die gebieden juist jou te vinden?

Vind je niche.

Een uitstekende manier om je te gaan richten op een bepaalde niche is om er een aantal uit te zoeken en te ondervinden hoe actief deze groep is op internet. Zijn er specifieke fora voor deze niche? Wordt er veel geblogd over deze niche? Zijn er aparte groepen en/of communities van deze niche? Als dat zo is, zijn deze mensen ook heel makkelijk te bereiken en kun je heel gericht je boodschap verpakken.

Verzin zelf alle vragen die de door jouw gekozen doelgroep zou kunnen stellen en geef hier antwoord op. Deel dit. Zet het op je website. Gebruik social media en zorg dat je hoog in de zoekmachines staat. Lees ook ons artikel over Featured snippets van google. Dit kan je op dit gebied hoger brengen dan ooit.

Categorie: