Hoe kies ik de juiste socialmediakanalen?

Overal lees je dat sociale media veel voor je bedrijf kan doen, maar hoe moet je het dan aanpakken? Waar ga je beginnen? Op welke kanalen is jouw doelgroep actief? Er zijn er al zoveel en er komen er nog steeds bij.

Om je een idee te geven van de hoeveelheid kanalen, geven wij je de meest gebruikte onder ondernemers. Dit zijn Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube, Slideshare, LinkedIn, Periscope en Snapchat.

Het is niet makkelijk om de juiste kanalen te kiezen maar misschien helpt onze blog je op weg.

Welke kanalen kies jij dan?

Kies niet zomaar, maar kies onderbouwd. Daarmee bedoelen we dat je onderzoek moet doen binnen je doelgroep(en). Een aantal vragen die je binnen je doelgroep(en) kan stellen.

  1. Op welke kanalen is (zijn) je doelgroep(en) actief.
  2. Hoeveel tijd spenderen ze op een kanaal?
  3. Wat vinden ze leuk om daar te zien/lezen?
  4. Zijn ze bereid om content te delen of te "liken"?

Uit dit onderzoek komt dan waardevolle informatie die je kan inzetten voor je social-media-strategie. Denk goed na over je strategie. Je moet het zelf namelijk ook leuk vinden om aan de slag te gaan met het kanaal dat of de kanalen die je kiest. Het is niet nodig om alle kanalen te gaan inzetten. Kies die kanalen die jij zelf ook leuk vindt. Dan blijven je online activiteiten ook leuk en haal je er uiteindelijk meer resultaat uit.

Met alleen de keuze van het kanaal ben je er natuurlijk niet. Dan begint het pas. Dan moet je zorgen voor content die interessant is voor je doelgroep en aanzet tot actie. Dit is weer een hele andere tak van sport binnen socialmedia-marketing waar onze traffic booster je bij kan helpen.

Categorie: