Meten = Weten

Inmiddels ben je al een tijdje aan de slag. Je hebt al heel wat e-mail adressen verzameld. Je stuurt nieuwsbrieven, aanbiedingen en wat al niet meer. Je doet je best om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Je verplaatst je in de klant en gaat er vanuit dat hetgeen je verstuurd echt aanslaat.

En, slaat het aan?

Misschien wel, misschien heb je een redelijke response en een bevredigende conversie. Maar inmiddels weet je hoe MekoMedia denkt... het kan altijd beter.

Doe eens gek!

Splits je e-mail bestand eens in delen en stuur elke deel een totaal verschillende mail. Andere vormgeving, ander taalgebruik en een andere sfeer. Bied wel hetzelfde aan in deze AB-test.

Nu wordt het leuk, nu kun je gaan meten welke manier van communiceren het meest aanslaat bij je klant. Met deze gegevens ga je verder aan de slag. Wellicht nog meer nuanceren tot je een perfecte manier hebt gevonden om jouw doelgroep te benaderen.

Er is geweldige software beschikbaar die je kan helpen bij het verzenden van je boodschappen en die uitgebreide analyses afleveren. Zo is te zien of je mail is gelezen, of er op een link geklikt is, of er daadwerkelijk iets besteld is langs deze weg etc. etc.

Klinkt dit te ingewikkeld voor je? Of is dit toch niet jouw cup of tea? Je weet ons te vinden ;-).

Bundel die krachten maar!

De mogelijkheden tot samenwerken met andere ondernemingen liggen voor het oprapen. Mits slim aangepakt, kunnen de voordelen kunnen enorm zijn. Je kunt door samenwerking de exposure van meerdere onderneming aanzienlijk verhogen. Tevens is een hele nieuwe klantenstroom niet ondenkbaar.

Maar waar moet je het zoeken?
Wat zijn je opties en moeten het altijd aanverwante bedrijven zijn?

Soms moet je even outside the box denken om tot een geniaal idee te komen. Wellicht heb je in je huidige klantenbestand iemand waarmee je samen een goed concept kan bedenken of juist bij één van je leveranciers. Je kan heel makkelijk je reclamebudget halveren en je exposure vertienvoudigen door een samenwerking aan te gaan met verschillende bedrijven die allemaal in een totaal andere branche werkzaam zijn.

Hoe?

Een keer sparren met elkaar en wij helpen je op weg!

Toch geven we je alvast een stukje "hoe".

Het samenwerken met directe concurrenten kan wel eens tot problemen komen daar je in elkaars vaarwater zit en enige reserve en wantrouwen naar elkaar een logisch gevolg is. Hier moet je dus voorzichtig mee zijn.

Raakvlakken zijn niet altijd noodzakelijk maar wel handig. Een beauty salon kan bijvoorbeeld makkelijk iets ondernemen met een sportschool, zonnestudio of kapsalon. Coaches met een bepaald specialisme kunnen heel gemakkelijk een seminar vol krijgen door in plaats van sec hun eigen gebied (niche) een combinatie met andere gebieden samen te stellen. In plaats van een niche markt benader je dan een grotere groep die wellicht van aanverwante specialismen willen proeven om te ontdekken waar ze vervolgens mee verder willen. Een lifestyle coach gecombineerd met een voedingsdeskundige en iemand die alles kan vertellen over je bioritme zou best wel eens een krachtige combinatie kunnen zijn.

Dus.... even nadenken wie en wat er allemaal in je netwerk zit. Bedenk de gekste ideeën en verras een mogelijke partner hiermee. Ondernemers wil meer omzet en resultaat en zijn bij een goed idee vaak bereid om dit samen vorm te geven. Iemand moet alleen de eerste stap zetten.

Succes!

Werkvreugde, kijk eens in de spiegel.

Hoeveel aspecten van je onderneming run je nu? Hoeveel van de aspecten beheers je volledig? Misschien nog belangrijker: uit hoeveel van die aspecten haal je voldoening?

Je besteedt waarschijnlijk veel van je kostbare tijd aan zaken die je niet leuk vindt. Misschien stel je die noodzakelijke dingen wel uit, wacht je tot het laatste moment en ben je opgelucht als het eindelijk klaar is.

Wat zou er gebeuren als je die elementen zou uitbesteden?

Lees meer...

Oké, het is nu toch echt tijd voor plan B!

Het klinkt paradoxaal, want in een andere blog hebben we aangegeven voorzichtig te zijn met een plan B. De strekking was daarentegen dat dit een veiligere versie is voor als plan A niets slaagt en ondernemers in de praktijk niet volledig voor het originele plan zouden gaan en te vroeg afhaken.

Wanneer de zaken niet goed gaan, de winst onvoldoende blijkt en een onderneming meer stress dan geluk oplevert, wordt het misschien toch eens tijd om het roer om te gooien.

Lees meer...

Wat is jouw niche eigenlijk? Die ken je toch?

Schiet je met een schot hagel of ben je gericht bezig met je product/dienst? Massa is kassa zou je zeggen en het richten op een zo breed mogelijk publiek lijkt in eerste instantie aantrekkelijk. Hoe meer klanten hoe beter. Echter, qua marketing stuit je wel op een probleem. Je hebt geen budget zoals Nike of Coca Cola dat heeft om alle kanalen te bedienen.

De niche-vraag die je jezelf kan stellen.

Lees meer...

Subcategorieën